לוגו חיים אביטל רואה חשבון

02-6251136

שאלות נפוצות

הסבר מהו רואה חשבון?

רואה חשבון או רו״ח בראשי תיבות או בלועזית  Auditor או (CPA (Certificated Public Accountant, הוא מי שהוסמך עם רישיון על פי חוק לעסוק במקצוע ראיית החשבון ותפקידו הוא ביצוע ביקורת על דוחות כספיים ומתן חוות דעת עליהם.

מגוון פעילותיו של המקצוע ראיית החשבון בישראל הינה :בדיקתם, בקרתם או אישורם של המאזן, חשבון רווח והפסד, חשבון הוצאות והכנסות חשבון תקבולים ותשלומים, הכנת תלושי משכורת לעובדים, ייצוג מול רשויות המס, דיווח ותשלום לרשויות המס, פתיחת עסק וסגירתו של עסק, חישוב החזרי מס ותיאומי מס וכל שאר הדברים הקשורים לעסק בענייני רשויות המס. 

רואי החשבון בין היתר הינם:

 כמנהלי כספים, חשבים בחברות, כלכלנים או יועצים פיננסיים, מבקרי פנים, וכן בתפקידים שונים ברשויות ממשלתיות כמו רשות לנייר רשות ערך המיסים, או משרד האוצר, חברות ביטוח וכדומה.

לרואה החשבון ישנו ידע והשכלה רחבה בתחומי החשבונאות, המסים, המימון, ביקורת החשבונאית ודיני עבודה ותחומים נוספים, הדרושים לביצוע עבודתו.

רואה חשבון חיים אביטל
חיים אביטל רואה חשבון CPA

מתי צריך רואה חשבון?

במדינת ישראל כל עסק היום צריך להיעזר בשירותיו של רואה חשבון מהקמתו ולאורך כל תקופת פעילותו השוטפת. כמובן שככל שהעסק גדול יותר, כך הצורך בשירותי החשבונאות הופכים למשמעותיים, גדולים ומסובכים יותר, ולכן יש צורך בקבלת שירות מקיף יותר מבעל מקצוע המתמחה בתחום. רואה החשבון צריך להיות מעורב מהשלבים הראשונים של הקמת העסק מול רשויות המס, ביטוח לאומי וכו' – איש מקצוע יכול לעזור, לייעל ולקצר את כל התהליך הזה.

רואי חשבון הם חיוניים לניהול פיננסי נכון של העסק, הן בהיבט של דיווחים לרשויות ולגורמים השונים והן מבחינת דרך ניהול הכספים.

הסבר מהות וחשיבות הנהלת חשבונות?

הנהלת חשבונות הוא תחום העוסק בתיעוד פעילותה הפיננסית של ישות חשבונאית באמצעות רישום התנועות הכספיות והלא כספיות שלה.

בין עסקאות אלו ניתן למנות מכירות ,קניות , השקעות , רכישות ,הכנסות ותשלומים. ישנן שתי שיטות מקובלות לניהול חשבונות: מערכת הנהלת חשבונות חד צידית ומערכת הנהלת חשבונות כפולה.

הרישום נעשה ברישום ממוחשב (בעבר הוא היה ידני) . כיום הוא יכול להיות רשום בגיליון אלקטרוני, או בתוכנות להנהלת חשבונות כגון : חשבשבת ,פריוריטי , ריווחית וכספית.

בדרך כלל, הנהלת החשבונות מבוצעת על ידי מנהל חשבונות, הפועל לפי כללי חשבונאות מקובלים ומשתמש בתוכנה להנהלת חשבונות.

לווי עיסקי והקמת עסק

לעסק מצליח חייבים תכנון עיסקי, תכנית עבודה מסודרת, ידע רחב בתחומים שונים, הבנה עסקית ועוד.

אנחנו פועלים יחד לשיפור מתמיד של המנגנון העסקי שלכם, ודרך כך לשיפור בתוצאות העסקיות ובאיכות החיים שלכם.

את הניסיון הזה אנחנו מביאים אתנו בכדי ללוות אותך מהצעד הראשון.

תהליך הייעוץ לפתיחת עסקים חדשים \קיימים מתנהלת בצורה של בניית תחזית כלכלית, תכנון – יישום – בקרה , בניית תהליכי עבודה, זיהוי מקור חולשה , ייעוץ  והדרכת מנהלים. ייעוץ פיננסי, כלכלה משפחה, ניהול תקציב והשקעות, בניית תזרים מזומנים.

מעטפת שירותים מלאה שבה נעזור לך לתכנן, נמצא לך את הפתרון לכל המידע שחסר, כדי שנוכל לנהל לך את החשבונות בצורה נבונה ואפקטיבית.

ניהול ספרים

       על בעל עסק לנהל פנקסי חשבונות לפי הוראות פנקסי חשבונות של מס הכנסה ומס ערך מוסף (מע"מ) .
 
  • ניהול ספרים כולל, בין היתר, רישום הוצאות והכנסות של כספים ומלאי, רישום של הנפקת חשבוניות וקבלות במועדים הקבועים בחוק.
  • יש לרשום כל סכום שמתקבל ומשולם בעסק (כגון: מזומן, שיק, שיק דחוי, מקדמה על חשבון, כרטיס אשראי) בספרי העסק מיד עם קבלתו, וכן לרשום שינויים במלאי של העסק.
  • עוסק מורשה – ספרי החשבונות כוללים את הרישום של הוצאת חשבונית מס  וקבלות על כל סכום שנגבה מלקוחות העסק וכן רישום הוצאות ושמירת קבלות על הוצאות העסק. לקבלת מידע נוסף אודות חשבונית מס וקבלות. ראו: הוצאת חשבונית מס, חשבונית עסקה וקבלה.
  • עוסק פטור – אינו פטור מחובת ניהול פנקסים למס הכנסה, אלא אם קיבל פטור או הקלה בכתב מפקיד השומה.

ניהול פיננסי

יכולתו של עסק לשרוד בשוק תחרותי ומשתנה תלויה רבות בניהול פיננסי נבון. העסק מתנהל בצורה שוטפת, אמנם, אך יש הרבה מאד נקודות לשיפור, בעיקר מבחינה כלכלית.

אחת הבעיות היא שלא נולדתם מנהלי כספים. בעלי עסקים רבים מוצאים את עצמם נאבקים תחת נטל המטלות וכבולים בכיבוי שרפות בלתי פוסקות, כך שניהול הכולל שמירת האצבע על הדופק של העסק וקידומו של חזון עסקי, נותרים בגדר פנטזיה לא ממומשת.

ניהול פיננסי דורש להיכנס לעובי הקורה וצריך לעבור את השלבים הבאים:

בניית התקציב שלו – סוגיה כלכלית מהמעלה הראשונה.

מעקב וניהול תזרים המזומנים – ניהול תזרים המזומנים נעשה באמצעו דו"חות ותחזיות. דו"ח תזרים מזומנים של העסק צריך להתעדכן באופן קבוע ולכלול הוצאות והכנסות ודאיות של העסק. מעקב מתמיד יאפשר איתור מקדים של קשיים צפויים בתזרים המזומנים, הכנה מראש וטיפול.

ניהול חייבים (לקוחות) וגבייה מסודרתניהול חייבים כולל בתוכו גבייה יעילה של חובות הקיימים ללקוחות העסק, לצד קבלת בטחונות טובים עבור חובות אלה. באמצעות רישום דו"חות המתעדכנים באופן קבוע. נדרש מעקב שוטף על מנגנוני הגבייה.

מדיניות אשראי – עסק שמעוניין להתנהל נכון מבחינה פיננסית חייב לגבש מראש מדיניות אשראי ברורה שבמסגרתה נקבעים ימי האשראי הניתנים ללקוחות

כרטיס אשראי עיסקי – העסק זקוק לאשראי שוטף על מנת להתנהל. אשראי שכזה מתקבל באופן קבוע בעסק מהאשראי הבנקאי ומהאשראי שניתן לעסק מהספקים שלו. אשראי מספקים הוא אשראי חשוב , האשראי מספקים הוא למעשה הצד השני של ניהול חייבים והליכי גבייה. היקף האשראי שהעסק יוכל לקבל יהיה תלוי במוצר המסופק, במצב השוק, במעמדו של הספק בשוק.

חסכון והתייעלות- תהליך חשוב שעל העסק לעבור על מנת להתנהל נכון מבחינה פיננסית, הוא כמובן בחינת האפשרויות לחסכון והתייעלות. לצורך הליכים אלה נדרשת בחינה מספרית ועניינית של עלויות התפעול והוצאות העסק. כל פעילות של העסק צריכה להיבחן על בסיס רווחיותה ויעילותה. כאשר השאיפה היא כמובן, להגיע לרווחיות רבה ככל האפשר בעלות נמוכה ככל הניתן, מבלי לפגוע בסטנדרטים של המוצר שהעסק מייצר. לשם כך נדרשת תכנית עסקית והיכרות עם הסיכונים והסיכויים העסקיים בשוק בו העסק פועל. לשם התייעלות והפחתת עלויות, חשוב מאוד עבור העסק להשוות מחירים ולנהל משא ומתן עם ספקים. כל זאת לצד צמצום עלויות התפעול באמצעות ניהול נכון של המלאי, הרכש, כוח האדם ועוד.

ניהול לקוחות וספקים

על מנת לפעול כהלכה ולהצליח לספק מוצרים או שירותים, רוב מנהלי העסקים יוצרים קשרים עם ספק ולקוח אחד לפחות ולרוב – עם כמות של ספקים/לקוחות. ניהול הקשר עם אותם הלקוחות ועם אותם הספקים נעשה בהיבטים שונים, הן חשבונאיים, הן מסחריים והן אחרים.

דרכי התנהלות:

רישום בספרים הפנקסים הם לרוב תוכנות הנהלת חשבונות, כאלה שרשות המיסים אישרה  להשתמש בהם לצורך תיעוד. ישנה חשיבות לתיעוד הקשר עם הלקוחות ועם הספקים וצדדי ג' במערכת הנהלת החשבונות. כל עסקה עם לקוח, כל רכישה מספק, כל גבייה של חוב, כל תקבול או כל תשלום מלקוח או לספק נרשמים בצורה של פקודת יומן.

כרטסת לקוחות וספקים- עבור עסקים שמנהלים קשר עם לקוחות קבועים וכן עם ספקים קבועים מקובל להקים כרטסת עם שמו של כל לקוח ועם שמו של כל ספק. במידה ויש לקוחות רבים מזדמנים, יפתח מנהל החשבונות או רואה החשבון המטפל בעסק כרסטת לקוחות כללית ובאותו האופן – גם כרטסת ספקים.

ניהול פנימי ניהול חיצוני – ניהול הפעילות החשבונאית והמסחרית מול לקוחות ומול ספקים בדר"כ מבוצעת על ידי מנהלי חשבונות \רואה חשבון. חשוב שהדבר יתבצע בדייקנות ובמהימנות. הדבר נחוץ הן מבחינה עסקית והן מבחינת מיסוי. רישום לא נאות בספרים וניהול ספרים לקוי יכול להוביל לחקירה של רשות המיסים ואף לקנסות כבדים. בנוסף, הדבר עשוי גם להביא לאובדן הכנסות, להליכים מצד ספקים או לתשלומי יתר בשל מיסים שלא חושבו נכון (בשל אי דיווח על חלק מההוצאות המוכרות).

כרטסת בנקים- כל פעולה של תקבול ותשלום אשר נעשה דרך חשבון הבנק ירשם בספרי הנהלת החשבונות למעקב ביקורת והתאמה המונעת ליקויים והפסדים.

משכורות

       משרדנו מפיק תלושי שכר לעובדים של כלל לקוחותינו 

  • ברשותנו תוכנות המאושרות על ידי שלטונות המס והמתעדכנות כל הזמן בכל שינויי החקיקה.
  • באמצעות תוכנת השכר אנו מפיקים תלושי שכר ודו"חות שכר הניתנים להדפסה או למשלוח באימייל בקבצי PDF.
  • אנו מחשבים מדי חודש את משכורות העובדים, מדפיסים תלושים ומכינים את הדיווחים למס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוחי המנהלים, קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות.
 

    הדו"חות שאנו מספקים ללקוחותינו כוללים:

 
  • תלושי שכר חסויים
  • דו"חות עלות מעביד – המפרטים את עלות כל עובד
  • דו"חות לקופות הגמל – הכוללים את פירוט העובדים והתשלומים לכל קופה וקופה (כולל קרנות פנסיה, השתלמות וביטוחי מנהלים)
  • טופס 102– הכולל את ניכויי ביטוח לאומי ומס הכנסה
  • דו"ח לבנקים – הכולל מכתב לבנק ובו רשימת העובדים, פרטי חשבון הבנק שלהם והסכום להעברה.
  • פקודה להנהלת חשבונות – לרישום הוצאות השכר
  • טופס 106– ריכוז משכורות שנתי לעובד
  • טופס 126– ריכוז משכורות שנתי לעסק/חברה
  • טופס 161– חישוב פיצויי פיטורין לעובד
  • תביעות לביטוח לאומי – מילואים, דמי לידה אבטלה ופגיעה בעבודה.

התנהלות וסיוע מול הרשויות המס/ביטוח לאומי/מע"מ/מס הכנסה

כל אדם אשר פותח עסק עצמאי/חברה, יודע כי אחד הדברים הבסיסיים ביותר שעליו לעשות במסגרת פתיחת העסק, הוא להתנהל מול רשויות המיסים. פתיחת תיק של עוסק, בין אם מדובר בעוסק פטור או בעוסק מורשה, דורשת פתיחה של תיקים במע"מ, במס הכנסה וגם בביטוח הלאומי, כולל הגשה של טפסים רבים הגשת דו"חות, הצהרות הון ועוד.

כאשר מדובר על עוסק מורשה או כל עסק גדול, קל להבין את הצורך בשירות של רואה חשבון. מדובר בעבודה רבה ובהתנהלות מורכבת, אשר דורשת זמן עבודה רב שאינו בנמצא אצל בעל העסק – שצריך לנהל את העסק שלו בפועל. כאשר מדובר בעוסק פטור, אנשים רבים מעוניינים לחסוך את ההוצאות על רואה חשבון או יועץ מס, ולהתנהל מול רשויות המס בעצמם. ללא סיוע של רואה חשבון ההתנהלות מול רשויות המיסים עלולה להיות מורכבת וקשה.

הפקת דוחות רבעוניים ושנתיים

       הדוחות הכספיים כוללים ארבעה דוחות כספיים בסיסיים:

  • דוח על המצב הכספי (מאזן) – דוח על מצב הנכסים, ההתחייבויות וההון העצמי של החברה לסוף התקופה החשבונאית.
  • דוח על הרווח הכולל (דוח רווח והפסד) – התוצאות הכספיות של החברה (הרווח או ההפסד) עבור מהלך התקופה החשבונאית.
  • דוח על השינויים בהון העצמי – דוח על השינויים בהון העצמי במהלך התקופה החשבונאית.
  • דוח על תזרימי המזומנים – דוח על תנועת המזומנים במהלך התקופה החשבונאית, בדגש על פעילות שוטפת, השקעה ומימון.

       בנוסף לדוחות אלו כוללים הדוחות הכספיים גם ביאורים לדוחות הכספיים המהווים חלק בלתי נפרד מהדוחות. הביאורים לרוב כוללים ביאור כללי         המפרט את הישות ופעילותה, ביאור המפרט את עיקרי המדיניות החשבונאית, ביאורים נוספים המפרטים את סעיפי המאזן, רווח והפסד וכדומה.

תשובות לשאלות נפוצות מחיים אביטל רואה חשבון בעל וותק של 30 שנות ניסיון
שאלות ותשובות בתחום הנהח"ש ​

קטגוריות